Huliganismul pe stadioanele din lume are manifestări sporadice, dar cu repercusiuni uneori tragice. Probabil locul 1 într-un astfel de top va fi menținut multă vreme de finala Cupei Campionilor Europeni din 1985, când distribuția neatentă a biletelor a făcut ca hooligans-ii lui Liverpool să ajungă lângă suporterii lui Juventus. A urmat un măcel de vreo 2 ore cu peste 40 de morți, dar meciul s-a jucat și s-a încheiat cu victoria din penalty a lui Juventus, lovitura de pedeapsă fiind acordată într-un fel în compensație pentru evenimentele din tribună.
Au trecut de atunci 20 de ani și se pare că fenomenele de huliganism prind roade și în România, într-o societate tot mai debusolată, care merge spre o Uniune Europeană care numai de huliganism nu are nevoie. Dacă consideram până mai ieri că manifestări de acest gen sunt caracteristice omului sărac, iată că ele au ajuns chiar în avion, suporterii rapidiști încăierându-se chiar cu cei din conducerea echipei.
Din păcate la noi fenomenul este grav pentru că accesul acestora pe stadioane, în autocare sau, probabil, avioane se face prin sponsorizare de către cluburi. Ca să nu cumva să ajungem cu stadioane goale sau cu 50 de spectatori, cluburile de la noi acceptă accesul pe stadioane, fără nici măcar un leu, a unei mase de așa ziși suporteri, printre ei mulți vagabonzi, tineri fără nici o idee despre o viață normală, civilizată. Din păcate, guvernul actual, dar și celelalte anterioare nu au nici o părere despre aceste evenimente, care nu au nici o legătură cu manifestația sportivă, la care omul își plătește un bilet pentru a viziona un spectacol, bun sau prost. După decesul cinematografiei, în provincie un film rulând într-un cinema dacă sunt 5 persoane care-și cumpără bilet (da, 5, ați citit bine!), sărăcirea populației și pomana televiziunii a gonit spectatorul și din tribunele stadioanelor. Astfel, românului nu-i este cerută părerea și poate fi plătit atât cât să nu moară de foame sau de frig, iar în schimb i se dă de pomană ce vor cei care s-au îmbogățit. Este, oricum, un pas înainte că în loc să construim Casa Republicii și Canalul Dunăre-Marea Neagră, combinate de oțeluri speciale în timp ce alții construiau sateliți, computere și telefoane mobile, ni se dă un divertisment, dar și prețul acestuia este plătit vrem-nu vrem, de toată populația țării. Astfel, un om de rand este plătit în silă cu 100-150 euro pe lună în timp ce patronii aruncă mii de miliarde pe reclamă, televiziune, radio și ziare.
Și de aceea, dar și din disprețul conducătorilor votați în ultimii 16 ani, invățământul, asigurarea sănătății, amenajarea plăcută a localităților din țara noastră rămâne pe plan secundar, pe primul plan fiind îmbogățirea celor de la conducere, cheltuielile de imagine, îndobitocirea populației prin campanii electorale, talk-show-uri de televiziune și reclamă, foarte multă reclamă. Dacă până în 1989 un director se mândrea că are ca angajați oameni cu 12 clase, acum o diplomă de facultate nu valorează mai mult decât 4-6 milioane de lei lunar, adică de cateva ori mai puțin decât salariul minim din Spania sau Germania.
În acest context, al dezinteresului față de ceva inteligent, se permite cam orice. O rafinărie care nu și-a plătit ani de zile impozite la stat devine sponsorul echipei din Timișoara și ea apărută artificial după ce echipele de tradiție ale acelui oraș fie au dispărut (Chinezul, Ripensia, practic U.M.). Avem de a face cu altă aberație: două echipe concurente poartă același nume și ultima încearcă să preia palmaresul primeia, deși originea este clar diferită. De când cu gălăgia sechestrului asupra averii lui Becali, Steaua și Dinamo au început să piardă meciuri care pe vremuri erau ca și aranjate. Va atrage aceste rezultate atenția românilor asupra competiției interne ? Vom vedea, dar cert este că de mult nu a mai avut fotbalul românesc rezultate atât de bune în arena internațională ca în această toamnă, mă refer la meciurile oficiale.
Romeo Ionescu
28.11.2005