...așa aș putea caracteriza concurența din aceste luni între Pro Sport,
până mai luna trecută cel mai vândut ziar de sport din România și cel
scris mai bine de cea mai lăudăroasă redacție din presa centrală.
Deși rocada reporterilor este departe, sfârșitul anului 2004 plasa Pro
Sportul pe primul loc la vânzări, prețul acestuia atunci, 6500 lei,
fiind psihologic mai mic decât al Gazetei (8000). Numai că s-a considerat,
probabil, că se pot face bani mai mulți și prețul Pro Sportului a ajuns
la 7500, diferența de preț fiind repede anihilată de valoarea mai mare
a lăudăroșilor de la Gazetă. Nu am citit prea multe editoriale scrise
de domnul Chioțea, dar mi-a fost suficient să-l văd într-o emisiune
pe TV Sport invitatul său fiind Florin Călinescu și mi-am dat seama
că redactorul șef al Pro Sportului este adânc pătruns de activismul
de tip comunist, dl. Chioțea întrebându-se ce pot face ziarele pentru
progres, cum pot fi puși jucătorii să joace mai bine, bla, bla, bla.
Probabil că vor mai trece vreo 20 de ani până când vom gândi în mod
capitalist, obligarea la muncă și invocarea ajutorului statului va continua
să existe în mulți dintre noi pentru că oricât ar fi unii de tineri
tot ceea ce am auzit în 20-50 de ani de comunism credem, dar cineva
care conduce un ziar de sport ar trebui să înțeleagă că sportul profesionist
de tip vest-european este cu totul altceva decât "bara-bara"
din fotbalul nostru, acolo unde finanțatorii sau patronii sau cum vreți
să le spuneți sunt tot un soi de activiști care oferă publicului o distracție
și mai angajează vreo pilă a vreunui mahăr local, drept pentru care
fiscul habar n-are câte bilete se vând, de ce numărul acestora rivalizează
uneori cu numărul de ziariști neplătitori (firește) din tribune. De
aceea nimeni nu este prea interesat să lupte pentru un titlu care ia
strategic drumul Căii Floreasca sau bulevardului Ghencea, iar când cele
două glorii ale fotbalului comunist se plictisesc, mai ia și echipa
domnului Copos câte un titlu acolo, să nu se supere Connex că dă banii
degeaba. Altfel iluștrii noștri sponsori nu sunt câtuși de puțin interesați
dacă miliardele pe care le aruncă în sponsorizare aduc o creștere a
numărului de vânzări cu aceeași sumă, cel puțin, și nici statul nu este
interesat să primească acești bani cu care ar putea repara șoselele
sau noianul de gropi din "muncipiile" noastre.
Ei bine, Pro Sport a ajuns acum la 4500 lei, adică mai puțin decât Gazeta
care le-a dejucat acum vreo două săptămâni planul de dumping. Ce înseamnă
acest cuvânt ? Într-o economie reală de piață se evită pe cât omenește
este posibil ca un anumit concurent de pe piață să vândă sub prețul
de producție, pentru că ceilalți concurenți care trebuie să producă
fără a aduce bani din altă afacere ar fi eliminați economic. Știți la
noi vreo firmă măricică care a dat faliment pentru că nu poate vinde
din cauza dumpingului ? Probabil nu. Presa noastră, însă, practică de
ani buni dumpingul mascat, adică firme profitabile aruncă, chipurile,
bani pe reclamă, dar mult mai mulți decât au ele profit din aceasta.
Și astfel, ca să rămân în domeniul fotbalului, nimeni nu va putea edita
de exemplu un ghid al sezonului de fotbal, așa cum există As-Marca-Don
Balon-etc-etc în Spania, Record-A Bola în Portugalia, Onze Mondial-Planete
Foot în Franța, pentru că Pro Sportul editează acel jalnic ghid de sezon
(comparația fiind făcută chiar cu ghidurile din Cehia, Slovacia sau
Ungaria, nu cu strălucitele Marca, Kicker, A Bola, Record, am închis
paranteza) la preț 0, ghidul fiind un supliment al ziarului. Ca acesta
să poată fi concurat, trebuie să ai în spate un trust de piesă, ghidul
concurrent putând fi ori al României Libere, ori al Evenimentului, Adevărului
sau scuzați, nu voi face aici o listă a tuturor cotidienelor centrale
care înseamnă totuși ceva. Cum ar fi o concurență la 1 august între
un ghid al cărui preț real ar fi de 30.000 lei și cel oferit gratuit
de cotidianul "ț" la preț de 5000 sau 4500 împreună cu ziarul
?
Dar să lăsăm și dumpingul concurenței între cele două ziare, căci tot
nu se va aplica la noi această lege a protecției concurenței reale și
să mă refer la ediția de luni a celor două cotidiene.
Nu am putut vedea meciul Petrolul-FC Sibiu din motive familiare de care
toți avem parte în această viață. Ce am putut citi în Pro Sportul de
luni ? Nimic despre faza penaltyului, nimic despre desfășurarea meciului
dintre două echipe care, teoretic, luptau pentru promovare. Spațiul
acordat meciului este înjumătățit de o fotografie care arată incidente
și nu fotbal, comentariul este plin de declarațiile arbitrului și nu
de desfășurarea măcar a fazei pentru care s-a acordat penalty. Și atunci,
domnule Țopescu, de ce v-aș cumpăra ziarul ? Dacă odată în tot acest
retur vreau să văd părerea ziaristului, cum a văzut el că s-a disputat
meciul și ziarul dvs îmi spune câte minute Petrolul nu a primit gol
credeți că asta mă interesează acum ? Sau declarația lui Paraschiv care
spune că dacă primea penalty-uri în ultimele minute era de mult pe primul
loc are vreo legătură cu un comentariu imparțial ? Cum poate fi catalogată
afirmația președintelui Petrolului, Bercea, care spune "e o japcă
penală această luptă pentru promovare" ? Iată că un conducător
de club acuză dur un arbitru care a aplicat litera regulamentului, nedreaptă
dar asta este, iar cotidianul reține tocmai așa ceva și nu cum s-au
desfășurat celelalte 88 minute, de exemplu. Ar fi, totuși, o idee în
această fază: pentru "un pumn de galbeni" orice jucător poate
oferi "un cap în gură" care să răstoarne scorul în ultimile
minute și nu mai trebuie să se facă că greșește în careu. Am putea spune,
chiar, că și-a apărat cu dinții șansele. Regulamentul trebuie aplicat
așa cum este, dar este nedrept să acorzi un penalty dacă faultul fără
minge nu influențează desfășurarea fazei. Cartonașul roșu se impune,
firește.
Și pentru că la sfârșit de mai îmi expiră abonamentul la Pro Sport,
solicit celor în cauză să revizuiască prețul abonamentelor în sensul
în care eu să beneficiez de o reducere și nu de o mărire a cheltuielii.
Calculând la prețul vechi (5500), 30 de ziare cumpărate zi de zi ar
fi costat 165000 lei, iar abonamentul plus taxele poștale este tot atât.
La prețul nou (4500) aș face o economie de 30.000 dacă voi cumpăra zi
de zi ziarul ca să nu mai iau în considerare o eventuală ieftinire sub
4500. Apropo, pentru cei abonați ne restituiți sumele achitate la prețul
vechi (mai mare) sau este ciubucul dvs ?
Romeo Ionescu
11.05.2005